Исторически фуникулер Tünel в Истанбул

Историческата тунелна въжена линия Tünel (F2), свързваща кварталите Каракьой и Бейоглу (Karaköy – Beyoğlu), е една от двете фуникулярни линии в Истанбул.
Причината за изграждането на Tünel е стръмният наклон от 24% на булевард „Юксек Калдъръм“, който свързва търговските центрове Галата и Пера – финансовото и дипломатическо сърце на Османската империя. Идеята за проекта възниква през 1867 г., когато френският инженер Йожен-Анри Гаван (Eugène-Henri Gavand) посещава като турист Константинопол и наблюдава трудностите на хората при изкачването на хълма. След одобрение от султан Абдулазиз, строителството започва през 1871 г. и линията е пусната в експлоатация през 1875 г.
Първоначално Tünel работи с парна машина и разполага с две самостоятелни линии. Днес, след модернизация и електрификация през 1971 г., линията има един коловоз с участък за разминаване в средата. Парната машина от оригиналния фуникуляр може да бъде видяна в Политехническия музей Rahmi M. Koch Musesi.
В днешно време Tünel е не само важна транспортна артерия, която улеснява придвижването между Каракьой и Бейоглу, но и популярна туристическа атракция. Уникалната му история и емблематичен статут го правят задължителна спирка за всеки, който иска да усети духа на Истанбул.
Знаете ли, че...
Tünel е първата система за обществен подземен железопътен транспорт в Турция и втората най-стара в света (след лондонското метро, 1863 г.). Пусната е в експлоатация на 17 януари 1875 г.